Despre blogurile de modă şi noile joburi generate de blogging-ul de modă

Blogurile de modă sunt acele bloguri care acoperă industria modei, îmbrăcămintea şi stilul personal sau cel puțin asta susţine wikipedia. La noi în România, cel mai vechi blog de acest gen datează de prin anul 2007, al Irinei Markovits, StyleDiary.ro (dacă greşesc, vă rog să mă corectaţi). Prin anul 2009 blogurile de modă au început să se înmulţească şi la noi în ţară. De ce? Fiindcă informaţia devenea din ce în ce mai accesibilă, iar tot mai multe fete descopereau pasiunea lor pentru modã.

                Lucrez în modă, nu lucrez dar vreau să lucrez, nu vreau să lucrez.

Dacă vorbim despre experienţa scriitorului, blogurile de mod pot fi împărţite în categoriile de mai jos:

  • oameni din afara industriei modei (sau presa de modă);
  • oameni care lucrează (sau care au lucrat) în domeniul modei;
  • oameni care aspiră la un job în lumea modei.

De obicei, fiecare persoană care activează în domeniul modei are un blog personal. Revistele au o anumită politicã editorială, iar blogurile reprezintă chiar opusul: oferă scriitorului subiectivitatea totală (asta în cazul în care nu face journalism blogging).

Persoanele care nu lucrează în industria modei, dar care sunt pasionate de acest domeniu sunt, de obicei, persoane care au la baza cunoştinţe diverse din următoarele domenii: design vestimentar, design interior, marketing, etc. Putem spune că aceste persoane sunt mai puţine ca cele din a treia categorie şi mai multe ca cele din prima categorie.

Mai rămân cei care aspiră la un job în domeniu modei, acei scriitori care cred că blogul lor reprezintă o cale deschisă pentru a pãtrunde în industria modei. Fiecare tânărã visează să scrie la „o revistă lucioasă”, după cum spunea o cunoscută blogheuzã din Cluj-Napoca.

 Însă, nu este de ajuns să fii înnebunită după modă ca să poţi ocupa un post în industria modei. Trebuie să ai la bazã nişte studii, o facultate cât de cât bună şi un master la fel de bun. Desigur, există reviste sau firme mari care se folosesc de persoane cheie din lumea blogging-ului pentru a câştiga cât mai mulţi fani, cititori sau cumpărători. Dar, câteodată, cantitate nu înseamnă calitate.

New jobs, new money

Faptul că tot mai multe persoane deţin un blog de modă a dus la mai multe urmări. Printre aceste urmări  putem aminti apariţia unor slujbe relativ noi la noi în ţară.

Style advisor sau freelancer stylist

Numeroşii bloggeri de stil personal s-au ales cu această slujbă. Poate vi se pare ciudat ca o persoană care nu are studii în domeniul modei să deţină un astfel de job. Acest lucru poate fi explicat de influenţa mare a unor bloggeri care activează în domeniul online.

 Prin urmare, orice persoană care are un blog de stil personal poate da sfaturi expunându-și alegerile vestimentare în propriile post-uri. Bineînţeles, dacă ai un blog de stil personal, nu înseamnă că ai, neapărat… stil.

Personal shopper

Departe de celelalte „meserii”, aceasta mi se pare cea mai interesantă (dacă nu bizară), fiind extrem de nouă în lumea blogging-ului de modă. Să fii personal shopper înseamnă să ajuţi alţi oameni dându-le sfaturi şi oferindu-le sugestii cu privire la alegerea hainelor. Personal shopper-ul (bloggerul) însoţeşte clientul la cumpărături mergând prin magazinele de haine, încălţăminte sau de accesorii.

Această meserie este atribuită în principal unor angajaţi din cadrul magazinelor mari, dar se pare că tot influenţa mare a unor bloggeri de modã a creat această meserie şi la noi în ţară.

Brand promoter

Poate este cea mai comună activitate întâlnită atât în lumea blogging-ului, cât şi în lumea fashion blogging-ului. Se stabilesc contracte de colaborare cu anumite firme, fiindcă brandurile cred că promovarea lor prin intermediul blogurilor este extrem de benefică.

Scriitor plătit sau răsplătit

Unele articole sunt plătite de anumite firme. Prin simpla menţionare în cadrul unui articol sau în cadrul paginii de facebook, bloggerul de modă poate câştiga sume frumoase. Recent, am auzit că un blogger cunoscut din acest domeniu cere 200 Euro pentru simpla menţionare într-un articol de promovare a unui brand.

Există şi colaborări ocazionale, în care unele firme, dorind să fie menţionate în blogul unei persoane îi trimit acesteia „sponsorizări” care constau în articole vestimentare, accesorii, în funcţie de brand. Şi aceasta este o formă de promovare atât a brandului, cât şi a blogger-ului, fiindcă ambele părţi au de câştigat.

                În final, m-am gândit să vă recomand câteva bloguri (nu musai doar de moda) pe care eu le urmăresc. Le-am împărțit pe categorii, pentru a face selecția mai ușoară. Le-am ordonat de la cele mai puține litere, la cele mai multe litere, pentru a evita subiectivitatea.

            Fashion Icons

Irina Marinescu

Roxana Voloșeniuc

Maurice Munteanu

Personal Style

Kittenhood

La Jolie Julie

The Daily Tutli-Putli

The Golden Diamonds

More than fashion

MauVert

Zipcode Fashion

Glittering Generalities

            P.S. 1: Astăzi îmi spunea prietenul meu: „Mai bine îţi deschideai blog de modă acum câţiva ani”. I-am dat dreptate şi vă dau un sfat tuturor amatoarelor de fashion/modă: dacă nu aveţi un lucru important de comunicat sau nu aduceţi nimic nou, lăsaţi-i pe specialişti să scrie despre modă. Mergeţi cu prietenul la un film, vizitaţi un muzeu, o expoziţie de artă, faceţi o excursie la ţară: nu mai umpleţi Internetul cu bloguri care conţin în titlul lor cuvântul „Fashion” – deja sunt cu sutele! Mulţumesc frumos.

                P.S. 2: Moda nu înseamnă să ştii să te îmbraci. Moda nu înseamnă să porţi tot ceea ce este în tendinţe. Moda nu înseamnă doar lux. Moda nu înseamnă doar neon. Moda nu înseamnă poze-cu-mine-îmbracată-fancy. Moda nu înseamnă Instagram. Moda nu înseamnă kitsch şi prea multă culoare. Moda nu înseamnă opulență şi prost gust. Moda este, înainte de toate ARTĂ.

Sursa foto: tizztazz.com

Comments 0

Leave a Reply

%d bloggers like this: